MFKH 2016

Program X. ročníku – 5. koncert

Středa 7. 6. 2017 v 19:30 kaple Božího těla

Kytara Extravaganza

 

Niccolo Paganini: Sonate & Ghiribizzi (výběr)
Pavel Steidl: ….a ty jdi taky do Ithaky….
Carlo Domeniconi: Hommage à Jimmy Hendrix, op. 52

Pavel Steidl – kytara

 

Carlo Domeniconi: Pět kusů pro kytaru a violoncello, op. 33

Pavel Steidl – kytara, Jiří Bárta – violoncello

 

Niccolo Paganini: Trio pro housle, violoncello a kytaru

Roman Patočka – housle, Jiří Bárta – violoncello, Pavel Steidl – kytara

 

Franz Schubert: Kvartet pro flétnu, kytaru, violu a violoncello, D 96

Oto Reiprich – flétna, Pavel Steidl – kytara, Karel Untermüller – viola, Lukáš Polák – violoncello

 

Více o programu

Jméno Niccolo Paganini (1782-1840) zná snad každý a právem si je spojuje s pověstí jednoho z největších houslistů všech dob. Jeho učitel houslí ho při hodinách doprovázel na kytaru a to Paganinimu učarovalo. Pro kytaru jako sólový nástroj a v kombinaci zejména s houslemi nebo se smyčcovým kvartetem hojně komponoval zejména v prvních dvou desetiletích 19. století. Sbírka nazvaná 43 Ghiribizzi představuje komplet drobných skladbiček pro sólovou kytaru (italské „ghiribizzo“ znamená rozmar). Paganini byl velkým melodikem a v kombinaci se zvukem kytary nás jeho komorní skladby dodnes uchvacují, jako například Trio pro housle, violoncello a kytaru napsané roku 1833 v Londýně.

Český kytarista světového věhlasu Pavel Steidl (1961) pro kytaru rovněž komponuje, navíc velice úspěšně, jak dokládá jeho kongeniální sólová imprese a ty taky jdi do Ithaky, stylově spřízněná s postmodernismem, obdařená přímo gejzírem oslnivých technických efektů, avšak nedílně představující promyšlený a vyvážený celek.

Letošní jubilant, italský kytarový virtuos, pedagog a skladatel Carlo Domeniconi (1947) je autorem více než 150 převážně kytarových skladeb různých žánrů a nástrojových kombinací. Cyklus Pět kusů pro violoncello a kytaru, op. 33 z roku 1988 kromě temperamentní expresivity vydatně reflektuje brazilské folklórní rytmy. Důkazem Domeniconiho multikulturalismu může být rovněž to, že se nechal inspirovat pohnutým životem rockového kytaristy, zpěváka a skladatele Jimiho Hendrixe (1942-1970), aby roku 1991 napsal k jeho poctě pozoruhodný, přímo kultovní virtuózní novotvar Hommage à Jimi Hendrix, op. 52.

Raný romantik Franz Schubert (1797-1828), svým nedlouhým životem a velikostí mnohočetného hudebního odkazu srovnávaný s Mozartem, se ve Vídni rád a často jako klavírista věnoval salónnímu muzicírování. Sem svou estetikou počínajícího biedermeieru dokonale zapadá Kvartet pro flétnu, violu, kytaru a violoncello (D 96). Pětivětá skladba, dlouho připisovaná Schubertovi, je ve skutečnosti Nokturnem, op. 21 choceňského rodáka Václava Tomáše Matějky (1773-1830). Schubert jen Matějkovo Nokturno upravil především tím, že přikomponoval part violoncella.

PhDr. Jůlius Hůlek

 


Změna programu vyhrazena.

 

Zpět na celý program X. ročníku

Košík