MFKH 2016

Program XII. ročníku – 7. koncert

Čtvrtek 6. 6. 2019 / 19:30 / chrám sv. Barbory

POLKA, MAZUREK… A TANGO NUEVO!

Dvořák / Piazzolla

 

Zdánlivě  odpočinkový večer tanců slovanských a argentinských.

 

Antonín Dvořák: Slovanské tance, 1. řada pro klavír na čtyři ruce, op. 46
  1. C-dur Presto (Furiant)
  2. e-moll Allegretto scherzando (Dumka)
  3. As-dur Poco allegro (Polka)
  4. F-dur Tempo di Minuetto (Sousedská)
  5. A-dur Allegro vivace (Skočná)
  6. D-dur Allegretto scherzando (Sousedská)
  7. c-moll Allegro assai (Skočná)
  8. g-moll Presto (Furiant)

Lukáš Vondráček a Kana Okada – klavír

——— přestávka ———

Astor Piazzolla: Čtvero ročních dob v Buenos Aires (Estaciones Porteñas) pro klavír, housle a violoncello
  • Verano Porteño (Léto v Buenos Aires)
  • Invierno Porteño (Zima v Buenos Aires)
  • Primavera Porteña (Jaro v Buenos Aires)
  • Otoño Porteño (Podzim v Buenos Aires)

Terezie Fialová – klavír, Roman Patočka – housle, Jiří Bárta – violoncello

Více o programu

Těžko se hledá společný jmenovatel pro program, složený ze skladbiček podle českého folklóru určených pro měšťanský salon 19. století – a děl evokujících klima v argentinské metropoli. Jinými slovy mezi skočnou a tangem. Ale přesto tady jedna spojnice je: v dnešní době, kdy si uvědomujeme a oceňujeme význam všeho „lokálního“ máme možnost setkání se silnou lidovou a taneční inspirací přetavenou jedinečným způsobem v umělecká díla dvěma mistry.

Mistr starší, Antonín Dvořák, komponoval své Slovanské tance na zakázku, která v něm ale tak zarezonovala, že se mu skladby sypaly na notový papír skoro samy. Dvořák použil české lidové tance (kromě jedné ukrajinské dumky), oblíbené na venkově i v tehdejších měšťanských kruzích: furiant, sousedskou, polku a skočnou. Kromě skočné byly ostatní tance součástí „české besedy“ – jakési taneční koláže, umělého výtvoru českých obrozenců, který získal masovou popularitu.

Estaciones porteñas – Čtyři roční doby v Buenos Aires bývají srovnávány a uváděny se stejnojmenným cyklem koncertů Antonia Vivaldiho. Astor Piazzolla, bandoneonista a tvůrce tango nuevo, nového tanga, se sice klasickými díly inspiroval, ne však v tomto případě. Čtyři skladby ve formě tanga vznikly samostatně v průběhu pěti let 1965–70 a Piazzolla je prováděl se svým bandoneonovým kvintetem. 

Dita Hradecká

Košík