MFKH 2022 headline

Pátek 9. 6. 2023 / 19:30 / chrám sv. Barbory

GADALAIKY / ČTVERO ROČNÍCH DOB

Antonio Vivaldi: Čtvero ročních období (Le Quattro Stagioni) op. 8

Roman Patočka – housle, Miloslav Jelínek – kontrabas, Martin Hroch – cembalo, Graffovo kvarteto

1. Concerto E dur La primavera (Jaro)
I. Allegro
II. Largo e pianissimo sempre
III. Allegro pastorale

2. Concerto g moll L’estate (Léto)
I. Allegro non molto
II. Adagio e piano – Presto e forte
III. Presto

3. Concerto F dur L’autunno (Podzim)
I. Allegro
II. Adagio molto
III. Allegro

4. Concerto f moll L’inverno (Zima)
I. Allegro non molto
II. Largo
III. Allegro

Přestávka

Peteris Vasks: Roční období (Gadalaiky)

Terezie Fialová – klavír

Baltā ainava (Bílá zem)
Pavasara mūzika (Jarní hudba) – quasi una sonata
Zaļā ainava (Zelená zem)
Rudens mūzika (Podzimní hudba) – quasi una sonata

Dvakrát čtvero ročních období, osm inspirací přírodou, vesmírem, bytím a nebytím.

 

Více o programu

Čtvero ročních období (italsky Le quattro stagioni) je soubor čtyř koncertů pro housle a orchestr. Každý má evokovat jedno roční období. Antonio Vivaldi (1678–1741) je zkomponoval za svého působení jako dvorního kapelníka v Mantově. Ačkoli dnes jde o jeho nejpopulárnější díla, často využívaná i zneužívaná populární kulturou, ve své době představovaly tyto programní koncerty malou revoluci. Skladatel v nich v nich ztvárnil tekoucí potoky, zpívající ptáky různých čeledí, pastýře a jeho štěkajícího psa, bzučící mouchy, bouře, opilé tanečníky, lovecké výpravy z pohledu lovců i kořisti, zamrzlé krajiny, drkotání zubů a teplé zimní ohně.

Vivaldi ovšem zdaleka nebyl jediný, koho zaujala myšlenka hudebně přiblížit přírodní cyklus. Skladeb na téma ročních dob existuje mnoho. Peteris Vasks (nar. 1946) je lotyšský skladatel, jehož díla jsou posluchači přijímána velmi vřele. Má silné environmentální cítění a sepětí s přírodou tematizuje ve svých skladbách. Přesto ale v jeho „gadalajkách“ budeme marně hledat zurčící potůčky nebo jiné konkrétní přírodní zvuky. Jde mu spíše o pocity než obrazy, nejsou programní hudbou v klasickém slova smyslu.

                                                                                                                                                                                                           Text: Dita Hradecká

Košík