
Sobota 11. 6. 2022 / 20:00 / chrám sv. Barbory
ZÁVEŘEČNÝ KONCERT
Dvořák / Suk
Věnujeme památce Mistra Josefa Suka a jeho koncertu na zakládajícím ročníku festivalu v roce 2008.
Antonín Dvořák: Drobnosti pro dvoje houslu a violu op. 75a, B149
Pavel Šporcl, Miroslav Ambroš – housle, Karel Untermüller – viola
Antonín Dvořák: Maličkosti (Bagatelly) pro dvoje housle, violoncello a harmonium op. 47, B79
I. Allegretto scherzando
II. Tempo di minuetto. Grazioso
III. Allegretto scherzando
IV. Canon. Andante con moto
V. Poco allegro
Pavel Šporcl, Miroslav Ambroš – housle, Jiří Bárta – violoncello, Jan Simon – harmonium
Antonín Dvořák: Tercet pro dvoje housle a violu C dur op. 74, B148
I. Introduzione. Allegro ma non troppo
II. Larghetto
III. Scherzo. Vivace
IV. Tema con variazioni. Poco adagio
Pavel Šporcl, Miroslav Ambroš – housle, Karel Untermüller – viola
Josef Suk: Kvartet pro klavír, housle, violu a violoncello a moll op. 1
I. Allegro appassionato
II. Adagio
III. Allegro con fuoco
Pavel Šporcl – housle, Karel Untermüller – viola, Jiří Bárta – violoncello, Jan Simon – klavír
Doslovná replika koncertu ve stejné sestavě se stejným programem s Pavlem Šporclem u prvních houslí.
Více o programu
Legendární houslista Josef Suk (1929–2011) vystoupil v roce 2008 na nově založeném festivalu komorní hudby v Kutné Hoře obklopený svými mladšími kolegy, tak, jak to měl rád. Provedl tehdy skladby svého děda a praděda – Josefa Suka a Antonína Dvořáka. Dnešní program je replikou tohoto vystoupení a také účinkující jsou titíž – jen Mistra Suka nahradí u prvních houslí Pavel Šporcl.
Program je sestaven ze skladeb, představující intimní stránku tvůrce, který dokázal stejně dobře komponoval pro velké oratorní aparáty a symfonické orchestry. Humor, lehkost, vytříbenost, vřelost, to jsou atributy těchto neambiciózních, ale přesto dokonalých děl.
Maličkosti pro dvoje housle, violoncello a harmonium vznikly na přání Dvořákova přítele, violoncellisty Josefa Srba-Debrnova, který ve svém bytě pořádal malé komorní koncerty. Neměl však k dispozici klavír, ale harmonium – odtud neobvyklá instrumentace těchto skladbiček. V jejich zdánlivé prostotě se skrývá veliké mistrovství ve vedení a spojování jednotlivých hlasů, smysl pro barevnost zvukových kombinací a formální dokonalost.
Tercet C dur pro dvoje housle a violu vznikl zase jako materiál k soukromému muzicírování u souseda Dvořákových, studenta chemie Josefa Kruise, který se amatérsky věnoval studiu houslové hry u člena orchestru Národního divadla Jana Pelikána. Dvořák se k nim občas přidal s violou a jednoho dne rozdal na pulty svou novou skladbu. Na Kruise však byl Tercet moc obtížný, takže skladate vzápětí jako náhradu zkomponoval snadněji hratelné Drobnosti.
Josef Suk (1874–1935) napsal svůj Klavírní kvartet a-moll v roce 1891, jako svou první skladbu v kompoziční třídě Antonína Dvořáka. Uznání mistra Dvořáka přineslo teprve sedmnáctiletému houslistovi okamžitý úspěch: pro vydání kvartetu získal podporu České akademie císaře Františka Josefa a již na jaře roku 1892 vyšla skladba tiskem. Třívětý Klavírní kvartet a-moll byl často na programu koncertů slavného Českého kvarteta, jehož byl Josef Suk sekundistou, a postupně se stal žádaným repertoárovým kusem české komorní hudby.
Text: Dita Hradecká