MFKH 2022 headline

Neděle 12. 6. 2022 / 15:00 / kostel Zvěstování Panny Marie Bohdaneč u Kutné Hory

POSTLUDIUM

Stylus Phantasticus

 

Samuel Capricornus: Ciaconna in D     

Giovanni Pandolfi Mealli: Biancuccia op. 4 č. 4  

Ignazio Albertini: Sonata V in la Maggiore 

Girolamo Kapsberger: Toccata III     

Nicola Matteis: Passaggio rotto, Andamento veloce. Fantazia  

Antonio Bertali: Sonata in re a 2

Philipp Friedrich Böddecker: Sonata sopra La Monica  

Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata representativa A dur

Lenka Torgersen – housle, Hana Fleková – viola da gamba, Jan Krejča – theorba

 

Fantastický program ve fantazijním stylu v podání autentických nástrojů Lenky Torgersen a jejího ansámblu.

 

Více o programu

Významný jezuita a hudební teoretik Athanasius Kircher (1602–1680) ve své VII. knize Musurgia Universalis popisuje různé hudební styly, ale zejména definuje „fantastický styl“ – Stylus phantasticus. „Stylus phantasticus je vhodný pro nástroje. Je to nejsvobodnější a ničím neomezený způsob kompozice, který není vázán na nic, ani na slova, ani na melodický námět. Je určen k předvedení umu a invence. Dělí se na skladby, které se běžně nazývají fantazie, ricercaty, tocaty a sonáty…“
Aniž bychom se museli detailně zaobírat tím, co přesně za každým pojmem Kircherova výroku vězí, na první poslech nám musí být jasné, že tento styl je příbuzný improvizaci. Vyznačuje se používáním krátkých kontrastních epizod a jeho volná forma skýtá prostor pro vlastní invenci interpreta. Vyžaduje pochopitelně zkušeného a virtuózního hráče znalého dobového způsobu interpretace – sami autoři byli ve své době prvotřídními interprety (Kapsberger na loutnu, Böddecker na varhany, ostatní na housle).
Kořeny „fantazijního stylu“ lze najít v italské hudbě, ale protože ta se prostřednictvím četných hudebníků čířila z Apeninského poloostrova dále na sever a podmaňovala si postupně skoro všechny země, vyskytují se v programu také jména hudebníků českého původu: Samuel Capricornus a H. I.F. Biber.

                                                                                                                                                                                    Text: Dita Hradecká

Košík