MFKH 2022 headline

Středa 7. 6. 2023 / 20:00 / kostel sv. Jana Nepomuckého

LES FEMMES FATALES

Rebecca Clarke: Preludium, Allegro a Pastorale pro klarinet a violu

Michel Raison – klarinet, Karel Untermüller – viola

Vítězslava Kaprálová: Trio pro hoboj, klarinet a fagot

Vilém Veverka – hoboj, Michel Raison – klarinet, Jan Hudeček – fagot

Přestávka

Fanny Mendelssohn-Hensel: Trio pro housle, violoncello a klavír, č. 1 d moll, op. 11

Roman Patočka – housle, Jiří Bárta – violoncello, Terezie Fialová – klavír

I. Allegro molto vivace
II. Andante espressivo
III. Lied. Allegretto
IV. Finale. Allegretto moderato

Femme fatale zkoušejí dosáhnout svých skrytých úmyslů užitím ženských úskoků, jako je krása, šarm a sexuální přitažlivost, přičemž všemi těmito atributy jsou dobře vybaveny. V některých situacích jich využívají více než své schopnosti lhaní nebo manipulace”. (Citát wikipedie až podivuhodně politicky nekorektní !?). Ne, tento večer ať je holdem ženám jako byla Fanny Mendelssohn, která svojí inteligencí a umem v době, kdy ženy nesměly volit (to není zas taková rána, že), kdy jim bylo upíráno vysokoškolské vzdělání (to bolí) a přisuzováno právo veřejně se nevyjadřovat,  předčila většinu svých mužských protějšků – dokonce I svého bratra Felixe. Trio osudových žen, které oslňují dodnes a nepotřebují k tomu hluboký dekolt.

 

Více o programu

Ženy-skladatelky musely vždy bojovat s předsudky a značným znevýhodněním v prostředí, kde dominovali muži. Těch několik, které se přesto prosadily, si zaslouží naši pozornost. Američanka narozená v Anglii Rebecca Clarke (1886–1979) byla skvělou violistkou, která pomohla etablovat tento nástroj jako sólový. Ačkoli komponovala jen mezi svými dvaceti a padesáti lety, zanechala na stovku kompozic prozrazujících hlubokou znalost soudobé hudby, zejména francouzského impresionismu.

Jméno Vítězslavy Kaprálové (1915–1940) se daří čím dál více dostávat do povědomí nejen u českých posluchačů. S jejím osudem, který příliš brzy ukončila tuberkulóza, se mohli seznámit čtenáři prózy Jiřího Muchy Podivné lásky. V době nedávné o ní napsala také Kateřina Tučková. Nadaná skladatelka a dirigentka, již ve Francii podporoval Bohuslav Martinů, nezanechala pochopitelně rozsáhlý odkaz. Její Trio pro dechové nástroje zůstalo nedokončené. V roce 2011 je dokomponoval hobojista Stéphane Egeling.

Také Fanny Mendelssohn-Hensel (1805–1847) nenašla ve své době pochopení ani uplatnění pro svůj nesporný skladatelský talent. Dostalo se jí sice prvotřídního, nejen hudebního vzdělání, ale zároveň jí bylo doslova řečeno, že komponování a dráha hudebníka se hodí pro jejího bratra Felixe, jejím posláním jako ženy je však něco zcela jiného… A tak se její skladby dávaly jen při domácích soirée a nebylo jich zase tak mnoho. Ostatně také Fanny, podobně jako její bratr, zemřela bohužel velmi mladá.

                                                                                                                                                                                                             Text: Dita Hradecká

Košík