MFKH 2016

Neděle 30. 8. 2020 / 15:00 / kostel Zvěstování Panny Marie Bohdaneč u Kutné Hory

POSTLUDIUM / BEETHOVEN 250

 

Ludwig van Beethoven: Smyčcový kvartet č. 1 F dur, op. 18, č. 1

I. Allegro con brio
II. Adagio affettuoso ed appassionato
III. Scherzo – Allegro molto
IV. Allegro

Ludwig van Beethoven: Smyčcový kvartet č. 15 a moll, op. 132

I. Assai sostenuto-Allegro
II. Allegro ma non tanto
III. Molto adagio-Andante
IV. Alla marcia. Assai vivace. Piu allegro
V. Allegro appasionato. Presto

Škampovo kvarteto:
Helena Jiříkovská, Adéla Štajnochrová – housle,
Martin Stupka  – viola, Lukáš Polák  – violoncello

Více o programu

Třicáté výročí si vloni připomněl soubor, jenž založili studenti pražské AMU a který formovali členové legendárního Smetanova kvarteta. Za tři dekády se složení Škampova kvarteta proměnilo. Stále se ale udržuje na evropské špičce, což stvrzují četná zahraniční angažmá. Od počátku byla jejich činnost hodně svázaná s Janáčkem, jeho repertoár však pokrývá všechna stylová období.

Jedním z pilířů repertoáru souborů tohoto obsazení jsou smyčcové kvartety Ludwiga van Beethovena. Žánr vykrystalizoval v průběhu 18. století a k dokonalosti jej dovedli Joseph Haydn a Wolfgang Amadeus Mozart. Třetí z této „svaté Trojice“ hudebního klasicismu, Ludwig van Beethoven, na výkony svých předchůdců navázal. Že dokonale zvládl formu, přesvědčil již prvními kvartety op. 18. Jsou to díla třicátníka, který byl v důsledku postupující ztráty sluchu nucen skončit se zářivou kariérou klavíristy a věnovat se pouze a jen komponování. Každý žánr, jehož se Beethoven dotkl, přetavil a přetvořil, a tak i na poli smyčcového kvartetu dospěl postupně na samou hranici abstrakce. Etapu posledních kvartetů, které Beethoven komponoval v posledních třech letech svého života, provázelo těžké období plné existenčních, zdravotních i osobních starostí. Je proto podivuhodné, jak rychle tyto skladby vznikly a jakou nadosobní vyrovnanost jim skladatel dovedl vtisknout.

texty: Dita Hradecká

Košík