Pondělí 3. 6. 2024 / 20:00 / kaple Božího těla
BELFIATO Q. & MLÁDÍ
Pavel Haas: Dechový kvintet, op. 10
I. Preludio. Andante, ma vivace
II. Preghiera. Misterioso e triste
III. Ballo eccentrico. Ritmo marcato
IV. Epilogo. Maestoso
Belfiato Quintet
Leoš Janáček: Dechový sextet Mládí
I. Allegro
II. Andante sostenuto
III. Vivace
IV. Allegro animato
Belfiato Quintet, Irvin Venyš – klarinet
přestávka
Antonín Rejcha: Dechový kvintet Es dur, op. 88
I. Lento. Allegro moderato
II. Scherzo. Allegro
III. Andante grazioso
IV. Finale. Allegro molto
Belfiato Quintet
Mladý kvintet Belfiato spojující špičkové hráče na dechové nástroje a Janáčkův dechový sextet Mládí symbolizují večer harmonického souznění hudby a interpretů. Večer uvede kvintet Janáčkova žáka Pavla Haase, jednoho z plejády umělců nacisty zavražděných v rámci tzv. Konečného řešení.
Více o programu
Dechový kvintet je „vynálezem“, na němž se na počátku 19. století zásadně podílel český rodák Antonín Rejcha (1770–1836). Současník Beethovena a jeho přítel z doby společného účinkování v bonnské kapele působil v Paříži jako vyhledávaný pedagog a svými kvintety objevil „díru na trhu“. Dokonale vyvážený souzvuk dechové harmonie inspiroval Rejchu k půvabným kreacím, kde se tu a tam blýskne virtuózní pasáží ten či onen nástroj.
Chronologicky další skladbou v pořadí je dechový sextet Mládí Leoše Janáčka (1854–1928). Skladatel si během komponování opery Věc Makropulos „odskočil“ i k menším formám. Energická čtyřvětá suita, která opět dokládá neutuchající vitalitu svého autora, zazněla v premiéře v rámci oslav Janáčkových sedmdesátých narozenin, v roce 1924.
Pavel Haas (1899–1944), jeden z nejnadanějších žáků Leoše Janáčka, napsal svůj Dechový kvintet op. 10 v roce 1929. Partitura kvintetu vyšla v roce 1934 v pražském nakladatelství Edition Sádlo a je jednou z mála skladeb publikovaných za skladatelova života tiskem. Premiéra se uskutečnila 24. března 1930 ve skladatelově rodném Brně. Díky relativní stručnosti a standardnímu obsazení se v současné době těší mezi dechovými soubory stále větší oblibě; zásluhu na tom má také Belfiato Quintet, který k tomuto dílu natočil i atmosférický videoklip. Těžko dnes vnímat niternost Haasovy výpovědi a nemyslet na pozdější tragický osud skladatele. Po uvěznění v Terezíně v roce 1941 (jeho bratr, známý herec Hugo Haas se zachránil emigrací) zkomponoval ještě několik skladeb. Přeživší jej naposledy viděli živého při transportu do vyhlazovacího tábora Osvětim.
Text: Dita Hradecká