MFKH 2022 headline

Závěr 18. ročníku

Závěrečný koncert festivalu, který se konal v sobotu 14. června 2025 v chrámu svaté Barbory, nabídl posluchačům večer plný mistrovské virtuozity a emotivních kontrastů.✨
Program zahájila Beethovenova ‚Kreutzerova‘ Sonáta pro klavír a housle č. 9 A dur, op. 47, která v podání Alexandry Conunové (housle) a Konstantina Lifschitze (klavír) zazněla s precizností a vášní, jež plně vystihly charakter této významné houslové skladby.🎻🎹
Po přestávce následoval Čajkovského Smyčcový sextet „Souvenir de Florence“, op. 70, jehož bohatý a plný zvuk rozezněli:
🎼Alexandra Conunova a Milan Pala na housle
🎼Hana Baboráková a Jiří Bárta na violoncella
🎼Vladimír Bukač a Karel Untermüller na violy
Toto dílo, inspirované ruským folklórem a napsané během skladatelova pobytu v Toskánsku, uzavřelo festival v noblesní atmosféře, která nám ještě dlouho zůstane v paměti.
Děkujeme všem umělcům ale i posluchačům, kteří věrně navštěvují koncerty a sdílí společně lásku k hudbě❤
Fotograf celého ročníku Jan Šmok

Mahler, Bibik, Rachmaninov vs. Šostakovič – 12. a 13. 6. na 18. ročníku festivalu

Ve čtvrtek 12. června se v kostele Panny Marie na Náměti konal koncert věnovaný vokální a komorní tvorbě Dmitrije Šostakoviče a Gustava Mahlera.
Zaznělo Šostakovičových Šest básní Mariny Cvetajevové – cyklus zhudebněných textů ruské básnířky s tragickým osudem. Zde zazářila mezzosopranistka Bella Adamova a klavíristka Katarína Palová.
Konstantin Lifschitz pak zahrál Šostakovičovu Sonátu pro klavír č. 2, která pochází z nelehkého válečného období.
Ve druhé polovině večera následovaly Mahlerovy Rückertovy písně s hlubokými tématy lásky, přírody a samoty. Zde děkujeme i dalším umělcům – Haně Baborákové (violoncello), Karlu Untermüllerovi (viola) a Milanu Palovi (housle).
V pátek 13. června proběhl v chrámu svaté Barbory koncert, který nabídl tři výrazná díla 20. století.
Večer otevřel Smyčcový kvartet c moll č. 8 Dmitrije Šostakoviče v podání Heleny Jiříkovské a Milana Paly na housle, Vladimíra Bukače na violu a Jiřího Bárty na violoncello. Tento kvartet zazněl již minulou sobotu v Tylově divadle, a pro velký úspěch ho umělci uvedli znovu – tentokrát v působivém prostoru chrámu sv. Barbory.
Následovala Sonáta č. 1 pro housle a klavír od Valentina Bibika, kterou přednesli Milan Pala (housle) a Katarína Palová (klavír).
Závěrem večera jsme si poslechli Trio Élégiaque č. 2 d moll Sergeje Rachmaninova v podání Alexandry Conunovy (housle), Jiřího Bárty (violoncello) a Konstantina Lifschitze (klavír).

Rendezvous, Mozart i Chopin vs. Šostakovič – 9. – 11. 6. 2025 na 18. ročníku festivalu

V kostele Panny Marie na Náměti zazněla 9. června hudba napříč žánry – od jazzem inspirovaných skladeb až po Šostakovičův Koncert pro klavír, trubku a smyčce.
V první půlce koncertu v podání Epoque Quartetu a klarinetisty Irvina Venyše zazněly soudobé a jazzové skladby, které v druhé půlce doplnil Šostakovičův ikonický Koncert pro klavír, trubku a smyčce č. 1 c moll, op. 35. Zde zazářila také Terezie Fialová na klavír, Lubomír Kovařík na trubku a Tomáš Vybíral na kontrabas.

V úterý 10. června zazněla v chrámu sv. Barbory jedinečná hudební kombinace – lyrický Mozartův Kvintet pro klarinet, dvoje housle, violu a violoncello A dur, K 581 a dramatický Kvintet pro dvoje housle, violu, violoncello a klavír g moll, op. 57 Dmitrije Šostakoviče. 🎶
O precizní a působivé provedení se postarali klarinetista Irvin Venyš, houslisté Milan Pala a Helena Jiříkovská, violista Vladimír Bukač, violoncellista Jiří Bárta a klavírista Konstantin Lifschitz.
Večer plný kontrastů – jemná elegance Mozarta a naléhavá energie Šostakoviče – vytvořil nezapomenutelnou atmosféru. Děkujeme všem účinkujícím!

Ve středu 11. června patřil chrám sv. Barbory dvěma výjimečným cyklům 24 klavírních preludií – Chopinovu intimnímu, niternému pohledu a Šostakovičově kontrastní, výrazné hudbě plné ironie i virtuozity.
Oba světy propojil brilantní pianista Konstantin Lifschitz, který publikum provedl pestrou paletou emocí, nálad a tónin.
Večer, který ukázal, že i „malé formy“ dokážou znít velkolepě.

Zahajovací koncert 18. ročníku festivalu!

Slavnostní zahájení festivalu proběhlo v neděli v přeplněném chrámu sv. Barbory. Třídenní úvod vyvrcholil hudebním dialogem mezi Dmitrijem Šostakovičem a Franzem Schubertem. V programu zazněly Šostakovičovo Klavírní trio č. 2, op. 67, vzniklé v době druhé světové války, a Schubertův Smyčcový kvintet C dur, jedno z nejlyričtějších děl hudební literatury. Interprety byli špičkoví hudebníci: Konstantin Lifschitz (klavír)Pavel Šporcl (housle)Jiří Bárta (violoncello)Karel Untermüller (viola) a Tomáš Vybíral (kontrabas).

Festival pokračuje celý nadcházející týden, a návštěvníci se mohou těšit na další koncerty, v nichž se bude tvorba Dmitrije Šostakoviče konfrontovat s díly dalších hudebních velikánů – mezi nimi zazní skladby Mozarta, Chopina, Rachmaninova, Mahlera, Janáčka a dalších. Vše se odehrává v magickém prostředí kutnohorských chrámů, které byly před 30 lety zapsány na seznam světového dědictví UNESCO.

Fotogalerie (Jan Šmok):

Stalin vs. Šostakovič v Tylově divadle

Druhý festivalový večer přinesl originální scénické zpracování fiktivního životopisu Dmitrije Šostakoviče. Intimní divadelní představení v podání pražské MeetFactory vyvrcholilo emotivní interpretací Smyčcového kvartetu č. 8, op. 110, který zazněl v podání houslistů Milana Paly a Heleny Jiříkovské, violisty Vladimíra Bukače a violoncellisty Jiřího Bárty. Sugestivní zážitek nenechal nikoho chladným.

Fotografie (Jan Šmok):

Hudební oslava výročí Dmitrije Šostakoviče v Kutné Hoře

Mezinárodní hudební festival Kutná Hora odstartoval svůj 18. ročník ve velkém stylu. Za sebou má již tři koncerty, které nastavily mimořádně vysokou laťku a naznačily, že letošní ročník bude jedním z nejinspirativnějších v historii festivalu. Hlavní postavou programové dramaturgie je tentokrát ruský skladatel Dmitrij Šostakovič, jehož tvorba tvoří páteř celého desetidenního hudebního maratonu.

Festival byl zahájen již v pátek tradičním předfestivalovým Preludiem – komorním koncertem při svíčkách v zaplněném kostele Panny Marie Na Náměti. Večerní atmosféru podtrhla Suita pro violoncello a jazzové klavírní trio francouzského skladatele Clauda Bollinga. Dílo, které v sobě spojuje klasickou hudbu s jazzovými prvky, provedli vynikající interpreti: violoncellista Jiří Bárta, klavíristka Terezie Fialová, kontrabasista Ondřej Štajnochr a bubeník Filip Tománek. Mnozí návštěvníci se s tvorbou Clauda Bollinga setkali vůbec poprvé, a soudě podle dlouhého potlesku ve stoje, byl tento zážitek nezapomenutelný.

Fotoreport (autor Jan Šmok):