MFKH 2022 headline

Čtvrtek 6. 6. 2024 / 20:00 / chrám sv. Barbory

OK PERCUSSION DUO & PALA

Miloslav Ištvan: Capriccio pro vibrafon, marimbu a bicí nástroje

OK Percussion Duo

Vít Zouhar: LET

OK Percussion Duo

Karel Husa: Élégie pro marimbu a vibrafon

OK Percussion Duo

Pascal Dusapin: In Folio (2022) pro sólové housle (ČR premiéra)

Milan Pala housle

Arvo Pärt: Spiegl im Spiegl

OK Percussion Duo

přestávka

Pavel Zemek Novák: Vůz sena

OK Percussion Duo

Luboš Fišer: Crux pro sólové housle, tympány a zvony

Milan Pala housle, OK Percussion Duo

Erkki-Sven Tüür: Conversio II

Milan Pala – housle, OK Percussion Duo

Martin Opršál, Martin Kleibl
(tympán, marimba, vibrafon, xylofon, celesta)

Více o programu

OK Percussion Duo tvoří dva brněnští hudebníci, kteří se prezentují originálním repertoárem, který pro ně skladatelé komponují, nebo si jej tvoří sami nápaditými aranžemi. K produkci tentokrát přizvali houslistu Milan Palu.

Brněnský autor Miloslav Ištvan (1928–1990) často komponoval pro bicí v orchestrálním obsazení, při komorních skladbách i sólově. Do současného okruhu brněnských skladatelů patří jeho žák, osobitý Vít Zouhar (nar. 1966), který svůj LET zkomponoval přímo pro OK Percussion Duo.

Karel Husa (1921–2016) proslul svou Hudbou pro Prahu z roku 1968, kterou zkomponoval na protest proti okupaci. Jeho Elegie pro vibrafon a marimbu s některými dalšími perkusemi je pětiminutovou adaptací původně stejnojmenné skladby pro klavír.

Francouzský autor Pascal Dusapin (nar. 1955) našel v Milanu Palovi kongeniálního interpreta, slyšeli jsme to i na loňském ročníku tohoto festivalu. Skladbu In folio uvedl Pala v roce 2022 ve světové premiéře na Messiaenově festivalu.

Spiegel im Spiegel z roku 1978 je jednou z nejznámějších skladeb Arva Pärta (nar. 1935). Použil v ní techniku tintinnabuli, k níž jej inspiroval zvuk zvonů.

Rovněž z brněnské „líhně“ pochází Pavel Zemek Novák (nar. 1957), plodný autor, jehož originální jazyk čerpá z tradice středověké a duchovní hudby.

Luboš Fišer (1935–1999) je autorem hudby k mnoha filmům i pohádkám, ale také závažných skladeb klavírních i orchestrálních. Jeho Crux z roku 1970 pro sólové housle, tympány a zvony je zpřítomněním děsu, pokoření a prázdnoty a šlo o přímý protest proti normalizaci.

Na závěr ještě světově uznávaný Estonec Erkki-Sven Tüür (nar. 1959) a jedna z jeho nejznámějších skladeb – Conversio: minimalismus na motivy irského tance.

Text: Dita Hradecká

Košík