MFKH 2016

O festivalu

Mezinárodní hudební festival Kutná Hora patří mezi nejvýznamnější festivaly komorní hudby v České republice. Tvůrcem dramaturgie i výběru umělců je umělecký ředitel – violoncellista Jiří Bárta.

Dramaturgie se zaměřuje převážně na klasickou komorní hudbu. Nicméně Jiří Bárta zařazuje do programu i projekty na pomezí žánrů; z oblasti soudobé, jazzové nebo dokonce i rockové hudby v citlivém spojení s klasickou hudbou.

Během realizovaných 10 ročníků od r. 2008 je již tradicí, že se na jeden týden v roce město Kutná Hora stane kolébkou nevšedních profesionálních projektů, které jsou postupně každý večer uváděny v historických prostorách (chrám sv. Barbory, kaple Božího těla, kostel sv. Jakuba, Jezuitská kolej – GASK, ad.). Festival má podobu tvůrčí dílny. Během festivalu se do Kutné Hory sjedou vynikající české i zahraniční hudební osobnosti. Přes den zkouší programy na večerní koncerty. Během 9 dnů tak zazní 10 různých koncertů. Někteří hráči se opakovaně vracejí (houslista Roman Patočka, klarinetista Michel Raison, klavíristé Konstantin Lifschitz a Terezie Fialová, violisté Karel Untermüller a Jakub Fišer, ad.). Příležitost a pozvání přijímají každý rok i nové osobnosti: kytarista Pavel Steidl, hobojista Vilém Veverka, hornistka Kateřina Javůrková, fagotista Jan Hudeček, houslisté Alexander Sitkovetsky, Chloë Hanslip, Jan Mráček, klavíristé Wu Qian, Hamish Milne, zpěváci Dan Bárta, Iva Bittová a další. Jiří Bárta vystupuje téměř každý večer. Posluchači jsou svědky spolupráce hráčů, kteří se jen výjimečně potkají na jiných pódiích. Na koncertech je cítit jejich obrovská radost z hraní. Obsazení souborů je součástí originální dramaturgie a to s přihlédnutím na náročnost celkového konceptu projektu. Tak vzniká ojedinělá atmosféra festivalu s vysokou uměleckou i interpretační úrovní.

Díky dramaturgii Jiřího Bárty mají posluchači možnost slyšet kromě skladeb světově známých autorů (Mozart, Beethoven, Dvořák, Bach ad.) i velmi zřídka uváděné autory (např. Weinberg, Dohnanyi, Hummel, Novák) a skladatele soudobé se zdůrazněním na české autory (Marek Kopelent, Ondřej Kukal, Martin Srnka, Petr Eben, ad.). Komorní hudbu Jiří Bárta propojuje a doplňuje i o projekty na hranici žánrů, jako např.: G.Bryars: Potopení Titaniku, Jesus´ Blood Never Failed Me Yet (spolupráce s Danem Bártou); Pink Floyd: Atom Heart Mother Suite, Dark Side of the Moon; A.Schönberg: Pierrot Lunaire (spolupráce s Ivou Bittovou).

Odborná i laická veřejnost nám potvrzuje, že do místního regionu přinášíme komorní hudbu na vrcholné mezinárodní úrovni.

Košík