Pilířem letošního Mezinárodního hudebního festivalu Kutná Hora 2023 je sedm koncertů
z díla Johanna Sebastiana Bacha, přičemž čtyři z nich přednese fenomenální klavírista
Konstantin Lifschitz. Naváže tak na předloňské bezprecedentní provedení všech klavírních
sonát Ludwiga van Beethovena. „Konstantin Lifschitz sem jezdí pravidelně,“ říká ředitelka
kutnohorského festivalu Alena Turková. „Zamiloval si to tady, je to fantastický klavírista,
který má celý rok velmi nabitý program, ale na Kutnou Horu si vždycky najde čas. Protože se
zde cítí velmi dobře a sám tvrdí, že sem už patří. Pro nás je to velké štěstí, například předloni
zde přednesl 32 klavírních sonát Ludwiga van Beethovena a bylo to něco grandiózního. Je až
k neuvěření, ale osm večerů po dvou hodinách hrál bez not!“
Johann Sebastian Bach patří nejoblíbenějším Lifschitzovým skladatelům. Letos nabídne
návštěvníkům čtyři večery Bachovy hudby. Za prvé 7 Toccat, potom 15 Invencí a Synfonie,
Francouzské suity a nakonec Goldbergovy variace. Tyto koncerty jsou doplněny dvěma
večery s vynikajícím houslistou Michalem Palou, který bude hrát Bachovy Sonáty a poté
Partity pro sólové housle. „Mimochodem Milan Pala je považován za pravděpodobně největší
objev kutnohorského publika posledního desetiletí,“ doplňuje Alena Turková. Bachovskou
sedmičku zakončí Postludium v podání Jiřího Bárty, který přednese tři ze šesti Bachových
suit pro sólové violloncelo.
„Všechny koncerty se prodávají velmi dobře. Jezdí k nám lidé z celé republiky, zájem je
velký. Některé prodeje jsme už museli dokonce zastavit. Kapacita některých objektů, kde se
budou koncerty konat, je omezená. Týká se to především kutnohorského Blues Café a pak
kostela Zvěstování Panny Marie v Bohdanči u Kutné Hory. Vystoupení Konstantina
Lifschitze v kostele sv. Jana Nepomuckého a Milana Pala v kapli Božího těla začínají vždy
v 17 hodin. Pokud ale budou mezi návštěvníky nespavci, mám pro ně skvělý tip. Goldbergovy
variace v podání Konstantina Lifschitze začínají v pátek 9. 6. 2023 ve 22.30 a jistě budou
v magickém prostředí chrámu sv. Barbory velkým zážitkem. Jeho nahrávka totiž získala
v roce 1996 nominaci na cenu Grammy,“ uzavírá Alena Turková.
Petr Kolář